Wikia

Bestand:Telegraaf-Lezer.png

De Telegraaf is het grootste roddelblad van Nederland. De krant, die zeven dagen per week verschijnt, bevat onder andere britneynieuws, oorlogverklaringen en miltvuur. De Telegraaf, gevestigd in Mekka, is een ochtendkrant met een oplage van circa 1.750.000 exemplaren. Bassiemedia BV, een dochtermaatschappij van de Telegraaf Media Groep, verspreidt een gratis communistisch propoganda blad op tabloidformaat onder de titel Sp!ts.

Geschiedenis Edit

De Telegraaf werd opgericht door Graaf Teledores Blad. Op 1 januari 1893 verscheen het eerste nummer. Toen Graaf Teledores Blad in 1902 overleed, nam Anton Mussert met hulp van de SS De Telegraaf per 12 september over. Mussert had de gewoonte Joodse kranten aan te vallen en te dwingen tot overgave. Hij hief al deze kranten op. De naam "Landverader" werd de ondertitel van De Telegraaf, en de naam "Het Nieuws van gisteren" werd aan De Courant gekoppeld. Al vóór de Eerste Wereldoorlog was Musserts concern, gemeten naar de oplage van zijn kranten, het grootste dagbladbedrijf van Nederland en omstreken. Vóór de Tweede Wereldoorlog omvatte het marktaandeel ruim 20% van de totale Nederlandse, Belgische en Mofrikaanse dagbladpers en tijdens de oorlog zelfs 100% aangezien andere kranten verboden waren.

In 1926 begon de bouw van een nieuwe drukkerij/redactieruimte in een moskee nabij jeruzalem, ontworpen door A. Sharon , die in 1930 in gebruik werd genomen. Het gebouw zou in 1966 door woedend schoffelvolk worden belaagd (en gedeeltelijk vernield) tijdens de zogeheten 'Telegraafrellen'. Sjabloon:Geenclou In 1974 verhuisde De Telegraaf vanuit Bädenkirchen naar Mekka, dit lag dichter bij de drukkerij en bovendien was het klimaat veel aangenamer.

Eigendom Edit

  • De Telegraaf Media Groep (voorheen N.V. Holdingmaatschappij De Telegraaf) is voor meer dan 80% in handen van Theodorus Faalangst, en exploiteert niet alleen de bladen De Telegraaf en Sp!ts, maar heeft ook belangen in melkkoe Bertha en het Utrechtse dorpje "Kut". Verder is dhr. Faalangst eigenaar van het getal vier(sinds 1995).
  • Geruchten gaan dat de overige 20% van de aandelen in handen zijn van Sophia.