Wikia

Aardkip Edit

De aardkip is terug in het land! De aardkip is al langer een bedreigde diersoort en kwam al ruim honderd jaar niet meer voort onder de Belgische bodem. De aardkip komt eigenlijk vanuit het verre Oosten, en is destijds door de handelsschepen tot op het Europese continent gebracht. De kippen zijn dan ontsnapt en konden zich goed aanpassen aan ons klimaat en vooral aan onze bodem. Aardkippen zijn iets kleiner dan de normale kippen, hebben geen veren, en zoals hun naam al doet vermoeden leven ze onder de grond. Ze graven zelf geen gangen, neen ze gebruiken de gangen van de mollen. Aardkippen jagen namelijk op mollen. Als ze onderweg een wormpje zien zullen ze evenwel niet aarzelen om dit ook te verorberen. In tegenstelling tot de mol kan de aardkip uitstekend zien in het donker, wat het voor de mol dan natuurlijk zeer moeilijk maakt om te kunnen vluchten. Aardkippen leggen slechts één ei, en net zoals bij de gewone kip is het het vrouwtje dat dit ei uitbroed. Vaak worden hier verlaten holen van andere dieren voor gebruikt (bijvoorbeeld een vossenhol). Het ei van een aardkip is te herkennen aan haar donkere kleur – zeer donker bruin tot zwart – en is aanzienlijk kleiner dan dat van een gewone kip. Omdat de aardkip zelden of nooit bovengronds komt, en zelf geen gangen graaft is het zeer moeilijk om er één te zien, laat staan te vangen of te fotograferen. Waarom de aardkip verdwenen is en nu terug in het land is, is niet geweten. De laatste gedocumenteerde aardkip werd tijdens de eerste wereldoorlog gezien (bij het uitgraven van de loopgraven). In oktober vorig jaar heeft de heer P. Moens een aardkip gevonden in zijn achtertuin. Gelukkig heeft hij er een foto van gemaakt, en heeft hij het dier terug vrij gelaten in één van zijngangen.